Ineke Langerak

• “De ChristenUnie dichtbij”

Deze week een ontmoeting met Ineke Langerak uit Linschoten

Karakter/persoon

De afgelopen jaren is Ineke met verve fractievoorzitter geweest en heeft zich met grote passie voor mensen, betrokken bij mensen, ingezet. Passie is een intens verlangen of enthousiasme voor iemand, de ander. Een positieve bijdrage leveren aan oplossingen voor jongeren en kinderen was haar doel. Daarnaast zet zij zich graag positief in voor zinvolle doelen. Als het gaat om jongeren in nood is zij van mening dat doelgerichte hulp moet worden onderzocht en gerealiseerd en zo dichtbij mogelijk. Kleine veranderingen zijn al heel zinvol en kunnen al iets moois uitwerken. “Samen recht doen vanuit het Christelijk geloof”, is haar intens verlangen.

Algemeen

Haar grote wens is en daar werkt zij doelgericht aan, een veilig thuis voor iedereen. Wanneer zij zou beschikken over een miljoen en hoe die te besteden komt als eerste gedachte boven dat te besteden aan dat veilige thuis en zullen jongeren en kinderen daar op nummer een staan. Op de vraag wie haar grote voorbeeld is buiten Jezus en Ernst-Jan antwoord zij; mijn vader. Zijn oprechtheid, nederigheid en zijn plezierig en blij geloof zijn haar bijgebleven en zijn voor haar een grote inspiratiebron. Een voorbeeld wat zij oprecht wil volgen en naleven. Als zij een boek leest of een film kijkt gaat het meestal over levensechte en waar gebeurde verhalen. Niets is zo spannend en inspirerend als het echte leven.

Dilemma’s

Ineke is een ochtendmens. Opstaan en actie in de tent. De dag vastpakken. De zomer heeft haar voorkeur. De zon, de temperatuur, erop uitgaan de natuur in. (Getuige het kleurrijke landschapschilderij in haar woonkamer). In geval van lezen of tv-kijken geeft zij het antwoord: het moet waargebeurd zijn en het liefst geënt zijn op bovengenoemde intenties.

Politiek:

De afgelopen jaren heeft zij, hard gewerkt, grote inzet getoond in de politiek, de ChristenUnie. Op de vraag waarom nu juist de CU was het antwoord: daar gaat het om “navolging”, overleggen en handelen vanuit het Bijbels perspectief. Jezus volgen met vallen en opstaan. Hoewel het de mens siert bescheiden te zijn, mag de ChristenUnie wat minder bescheiden zijn. Het laten zien waarvoor je staat, daarin hoef je niet bescheiden te zijn. En juist omdat de CU vanuit het christelijk geloof wil werken is dan ook een gedegen voorbereiding op vergaderingen van groot belang, waarbij overtuigingskracht, kwaliteit en echtheid cruciaal zijn. Persoonlijk belang speelt geen rol, wel gezamenlijk optreden, zichtbaar zijn en passie tonen.

Duurzaamheid en Energie

Een veelbesproken onderwerp en een niet eenvoudig thema, meent Ineke. We moeten verantwoordelijkheid dragen en dat tonen in ons gedrag. Bewuster omgaan met eten, kleding, energiegebruik. Is alles in plastic wel nodig? Kortom: bewuster leven. Grote windmolens misschien niet, maar dan wel kleine en meer zonnepanelen op daken. Ook de kleine dingen dragen bij tot een beter milieu en levensduur op termijn.

Geloof

Het geloof is voor haar de basis. Daar begint het. Geloof geeft vruchten af. Werkt door. Samen de dingen aanpakken, samen leven en doen. De ander zien staan. Samen recht doen. “Waar twee of drie in Mijn Naam bijeen zijn”, zegt Jezus, “ben Ik in hun midden”.