Verkort programma

kernboodschap-samen-recht-doen-2022

SAMEN, niemand hoeft het alleen te doen. We zijn er voor elkaar.
RECHT, omdat ieder mens voor God telt. We willen onrecht tegengaan.
DOEN, het is nú nodig om voor de samenleving, recht te doen met daadkracht.

De ChristenUnie wil bouwen aan een samenleving waarin aandacht is voor wat echt telt. De ChristenUnie is een partij van christenen voor alle mensen.

WONEN EN RUIMTE
Wonen gaat over samenleven, samenhang, gemeenschappen in een straat, buurt of wijk. Het gaat over betaalbare duurzame koop/huurwoningen voor jongeren, starters en senioren. Al toe te passen bij de locaties Rapijnen te Linschoten, De Doeldijk of op de Bleek te Montfoort. Zo groot mogelijk deel toedelen aan inwoners van onze gemeente. Ieder kan waardig leven en wonen van begin tot het einde van het leven. Het gaat over behoud landschappelijk karakter. Over goede bereikbaarheid met OV, auto, fiets, voetganger.

ZORG
We zetten in op het voorkomen van depressies en suïcide onder jongeren. Om sociaal welzijn te bevorderen continueren we het Jeugdsportfonds en Jeugdcultuurfonds. Voor mensen met een lichamelijke en/of geestelijke beperking/zorgbehoefte is er goede zorgondersteuning. Dure hulpmiddelen gedeeld en hergebruikt. We informeren de inwoner over Zorg in Natura of gerichte inzet van een PGB. Het terugdringen van eenzaamheid bij onze inwoners o.a. door samenwerkingen met de kerken en andere  verenigingen/organisaties zoals SOM, VOL, SWOM en Buurtcoaches.

ARMOEDE EN PREVENTIE
Niemand in onze gemeente wordt aan zijn of haar lot overgelaten. Er is doelgerichte en laagdrempelige voorlichting. Inzet op preventie en vroegsignalering en support vanuit schuldhulpmaatje.

KUNST, CULTUUR EN SPORT
Ruimere openstelling bibliotheken. SOM en VOL stimuleren/ondersteunen. Verenigingen in hun toekomst visie, Linschoten Vitaal, ondersteunen. Zij dragen voor een belangrijk deel bij aan een vitale en sociale woonomgeving. De activiteiten komen tot stand door de inzet van vele vrijwilligers, hetgeen wij zo goed mogelijk moeten ondersteunen/ faciliteren.

VEILIGHEID, INBURGERING
Goede voorlichting, goed toezicht en burgerparticipatie. Elke inwoner van Montfoort en Linschoten heeft recht op een rechtvaardige behandeling, onafhankelijk van geloof, gender, afkomst, handicap of andere status. De hele samenleving speelt hierin een grote rol. Migranten worden accuraat geholpen om in te burgeren in de maatschappij.

ECONOMIE EN ARBEIDSMARKT
Goede ondernemerscultuur bevordert de arbeidsmarkt in de maakindustrie. We promoten stageplekken bij bedrijven. Kleinschalig toerisme en recreatie voor het in stand houden van het mkb. De ChristenUnie gunt inwoners en ondernemers een zondagse rustdag.

ENERGIE, MILIEU EN KLIMAAT
Wij hebben de schepping van onze Schepper ontvangen om deze op een juiste wijze te bebouwen en te bewaren. Dat vraagt om een
langetermijnvisie die toekomstbestendig is. Duurzaam bouwen en verbouwen, energiebesparing en een optimaal gebruik van grondstoffen en materialen en stimuleren van een circulaire economie. Kleine windturbines voor o.a. agrarische bedrijven en industrieterreinen stimuleren en daken voorzien van zonnepanelen.

FINANCIËN
We staan als ChristenUnie met beide benen op de grond. Wat ons betreft geen extra spannende experimenten of gewaagde investeringen boven de plannen die we hebben voorgenomen. Laten we wel aandacht blijven geven aan wat echt telt. Concreet zorg initiatieven zoals het Bakkerhuis te Montfoort ondersteunen.

GEMEENTELIJKE HERINDELING EN SAMENWERKING
De ChristenUnie kiest in deze raadsperiode bij voorkeur voor zelfstandigheid. Waar nodig wordt samenwerking gezocht met omliggende gemeenten om het voorzieningenniveau op peil te houden.

fractie-2022