Ik wens u een mooie adventstijd en gezegende kerstdagen

maandag 23 december 2019 22:55

Beste ChristenUnie-vrienden,

Iedere maandagochtend spreken Carola en ik met de andere fractievoorzitters, vicepremiers en de premier tijdens het wekelijkse coalitieoverleg. We bespreken de actuele politieke ontwikkelingen. Daar zoeken we een weg vooruit in lastige vraagstukken zoals de stikstofproblematiek. We knokken om er samen uit te komen en vooral om keuzes te maken waarvan we geloven dat ze nodig zijn voor Nederland.

Tegelijkertijd realiseren we ons terdege dat hoewel we intensief samenwerken in deze coalitie, we niet met elkaar getrouwd zijn. De hoop en de dromen van de ChristenUnie reiken verder dan wat in een kabinetsperiode mogelijk is. Een coalitie is nodig - maar nooit heilig.

Bij het vooruit kijken naar de toekomst, inspireert het altijd om met u te spreken. We kregen nieuwe energie tijdens een warm en goed bezocht ChristenUnie congres. Velen van u mocht ik ontmoeten daar in Utrecht. Ik kon mijn dromen en dilemma’s met u delen in een speech.

In die speech sprak ik ook over het Bijbelverhaal van de Verloren Zoon. Het verhaal is een spiegel voor ons land waarin velen verlangen naar een ‘thuis’. We zoeken naar een plek waar we echt samen leven en elkaar aandacht geven. Vorige maand kwam mijn essay uit waarin ik aan de hand van dat Bijbelverhaal zoek hoe we dat ideaal dichterbij kunnen brengen.

We gaan als partij een intensieve periode tegemoet. We besturen mee via deze coalitie en op tal van andere plaatsen, maar ondertussen kijken we vooruit. Met bijeenkomsten in het land en door het schrijven van een nieuw verkiezingsprogramma dromen we verder over manieren om vrede te zoeken en recht te doen. Uw inbreng, uw inspiratie en uw dromen voor Nederland zijn daarbij zeer welkom!

Het besturen en plannen maken doen we vanuit de zekerheid dat we het niet alleen hoeven te doen. Dat geeft ontspanning bij de verantwoordelijkheid waartoe we geroepen zijn. Juist als de vraagstukken ingewikkeld zijn en we moeten knokken voor een rechtvaardige oplossing.

Daarbij mag u één ding van ons verwachten: dat we onszelf en elkaar recht in de ogen kunnen kijken en weten dat we met ons beste inzicht doen wat we kunnen. Bij elk overleg, bij elk besluit en bij elk dilemma zijn we steeds op zoek naar wegen om onze dromen en idealen dichterbij te brengen.

Ik wens u een mooie adventstijd en gezegende kerstdagen

Een hartelijke groet in verbondenheid!

Gert-Jan Segers
Fractievoorzitter ChristenUnie Tweede Kamerfractie