Plannen Hervormde gemeente

woensdag 22 januari 2020 21:45

De forumvergadering is een voorbereidende vergadering welke 14 dagen voor de besluitvormende gemeenteraadsvergadering plaatsvindt.

In deze forumvergaderingen kunnen politieke partijen vragen stellen over de,door het college opgestelde raadsvoorstellen. Daarnaast kunnen inwoners van onze gemeente inspreken en hun visie geven over de genoemde raadsvoorstellen. De forumleden kunnen ook aan de insprekers verhelderende vragen stellen.

Op grond van de antwoorden van het college en de inbreng van de insprekers besluit het forum of het door het college ingediende raadsvoorstel ter besluitvorming in de raad wordt behandeld.

Afgelopen maandag is in de forum vergadering van de burgerlijke gemeente het principe voorstel van de Hervormede gemeente behandeld.

Het forum heeft het voorstel van de Hervormde gemeente ter besluitvorming geagendeerd voor de gemeenteraadsvergadering van a.s. 27 januari.

Tijdens deze forum vergadering waren er verschillende insprekers welke hun visie gaven over het principe dit voorstel.

Als ChristenUnie onderschrijven wij het grote maatschappelijke en Kerkelijke belang van dit plan.

Principe plannen van de Hervormde gemeente in Linschoten.

De Kerken nemen in het dorp Linschoten een belangrijke plaats in binnen de gemeenschap. Zij zijn belangrijke dragers van de leefgemeenschap en daardoor van grote waarde in de sociale verbanden.

Het is dan ook belangrijk om dit in stand te houden c.q. te verbeteren en zo in de toekomst die functie te kunnen blijven vervullen.

De Hervormde gemeente is één van de kerken. Om ook haar bijdrage aan de leefgemeenschap toekomst bestendig te maken o.a. middels de begraafplaats, een mortuarium en het kerkelijk centrum is er door het kerkbestuur intensief nagedacht om dit inhoud te geven en zijn er plannen gemaakt die zowel financieel (voor de kerkelijke gemeente) als planologisch haalbaar zijn.

De kernpunten van het plan zijn:

• Uitbreiding/verplaatsing van de uitbreidingslocatie van de begraafplaats en de bouw van een mortuarium/24 uurs bezoekcentrum voor nabestaanden. Dit laatste is onderdeel van de verbouwing van de Wingerd.

Over enkele jaren is de begraafplaats vol en is uitbreiding daarvan voor ons dorp van essentieel maatschappelijk belang.

• Daarnaast heeft de Hervormde gemeente ruimte nodig voor ontmoeting en wil plaats bieden voor de grote groep jongeren (0-25 jaar 34%) onder haar leden.

Het is van belang dat zij een “eigen home”’ hebben. (Deze groep jongeren is ook van groot maatschappelijk belang voor het in standhouden van de huidige voorzieningen) Een interne verbouwing en een uitbreiding met een foyer kan daar inhoud aan geven. Hierbij wordt ook de toegang van de kerk voor mindervaliden aangepast.

• De toe(door)gang via het kerkplein wordt hierdoor afgesloten en een nieuwe ontsluiting van de Hoge Werf naar de Dorpstraat, langs de slangenmuur, voor voetgangers en mindervaliden aangelegd

• Bouw van een nieuwe pastorie voor het predikantsgezin.

De huidige pastorie is qua isolatie, ruimtelijke indeling niet meer van deze

tijd. Om dit aan te passen aan de huidige milieu-/ wooneisen is een te

zware financiële belasting voor de kerkelijk gemeente en het WOZ

De bouw van een nieuwe pastorie in het totale plan is dan ook een goede